"Jag är bra"-boken

I boken Självkänsla nu! av Mia Törnblom pratar Mia om att det är bra att göra en "jag är bra"-bok för att att bli mer uppmärksam på saker man gör bra (vi tenderar ju att fokusera mer på det dåliga)  och vad vi är tacksamma över. Men även att skriva ner saker vi behöver hjälp med.



  • BRA - tre saker som varit bra med dig idag - saker du sagt eller gjort. Det behöver inte vara några stora saker och ibland kan det vara svårt att komma på något. Då räcker det att du skriver t.ex.: "Jag orkade ta mig upp ur sängen direkt när klockan ringde."
  • TACK - saker jag är tacksam över, istället för att fokusera på det man inte har eller sådant andra har. Att uppskatta de små sakerna i livet gör oss faktiskt mer positiva. Det kan t.ex vara: "tack för min familj", "tack för att det gick så bra på det där provet".
  • HJÄLP - här ber vi om hjälp inför morgondagen. Denna delen är till för att hjälpa oss att sova bättre i och med att vi ber om hjälp och därmed känner oss tryggare. Det är helt enkelt saker som känns jobbigt, är läskigt, våra farhågor osv. Det kan t.ex. Vara: "Hjälp mig att komma i tid till arbetsintervjun imorgon och att ge ett bra intryck."
  • MINDRE BRA - det sista du lägger till i boken och det sker 3-4 månader efter att man börjat skriva i boken varje dag.  Det kan vara sådant du inte gjort, som t.ex. be någon om ursäkt, inte ringt det där telefonsamtalet du skulle ha gjort. Viktigt är också att poängtera att du inte måste skriva något bara för skrivandets skull. Rubriken är helt enkelt till för din utveckling inte för att göra dig själv till en hackkyckling.

Här finns det inget som är rätt eller fel. Det är helt upp till dig vad du själv vill skriva. För bästa resultat så är det en bra sak att göra varje kväll innan man går och lägger sig. Men samtidigt så ska det inte heller kännas som ett krav att göra det slaviskt, då kan det bli jobbigt istället. Försök istället att se det som ett viktigt steg till bättre självkänsla.

OBS! "Mindre bra" lägger du till först i listan för att inte avsluta dagen negativt. Listan ska alltså se ut så här: 1. Mindre bra. 2. Bra. 3. Tack. 4. Hjälp


Kommentarer
Postat av: Tess

Det låter bra! Men jag skulle nog skriva "jag är tacksam för min familj" istället för "tack för min familj". När man bara skriver tack så låter det som att man själv inte har något med det att göra utan är skyldig någon annan allt det goda man har. Vet inte...det är så jag tolkar det iaf :-)

2012-02-06 @ 22:15:52
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Postat av: Tess

Svar: Förstår vad du menar. Bara man själv vet vad man menar så kan det gå bra. Men jag är en sådan där "petis" som skulle störa mig på det, så om jag gör en sådan bok så blir det lite annorlunda :-) Sedan undrar jag... vem ber man om hjälp i den tredje delen? (Eller fjärde enligt listan.)

2012-02-06 @ 22:48:36
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Postat av: Tess

Svar: Jag tackar för beskrivningen av "hjälp"-delen :-) Antar att man kan tacka precis vad man vill och/eller tror på. Jag hakade upp mig lite på att det låter som att man ber om hjälp utifrån, men jag ser nu att det även kan innefatta hjälp inifrån :-)

2012-02-07 @ 18:52:34
URL: http://highlandertess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0