Min viktresa: Handlingsplan - hälsa

Nu på morgonen så har jag suttit och gjort min handlingsplan över bland annat viknedgången. Nu börjar 3 tuffa, men förhoppningsvis även roliga, månader. Känner mig i vilket fall taggad och även riktigt nöjd med handlingsplanen.

Under dagen lägger jag upp hur min utgångspunkt ser ut.



Mål
Gå ner i vikt (1 kg/vecka)
Bli piggare och få mer energi
Må bättre
Få en starkare kropp 

Vägen dit
Dricka mycket vatten

Äta grönsaker

Skippa snabba kolhydrater som fika, chips, läsk (endast en dag i veckan då jag får unna mig något)

Sova 8 h varje natt – regelbundna sovtider

Äta tre havtornbär varje dag (ett enda bär innehåller lika mycket c-vitamin som en apelsin!)

Äta en ordentlig frukost – t.ex. havregrynsgröt

Träna minst tre gånger i veckan – antingen på gymmet eller hemma

Träna avslappning minst 4 gånger i veckan

 

Konkreta exempel, utvärdering

Jag dricker ett stort glas vatten till varje måltid.

Jag blir piggare tack vare att jag sover ordentligt.

Jag tränar minst 3 dagar i veckan.

Tack vare avslappningen känner jag mig mindre stressad.

Jag kommer att gå ner i vikt och även se skillnad i centimetrar runt bl.a. midjan.

Jag går ner ett kg i veckan.

Jag trivs med att endast unna mig något en dag i veckan – känner att jag mår bättre av det.

 

Start- och slutdatum

20 februari 2012 – 18 juni 2012


Målvikt: 65 kg 

Delmål 1:
- 5kg

Belöning: färga håret


Delmål 2: - 10 kg

Belöning: Köpa mig ett klädesplagg


Slutmål: - 16,6 kg

Belöning: köpa nya kläder

 

Målprogrammering

Jag kommer i säng i tid och sover mina timmar. När klockan ringer nästan studsar jag upp ur sängen med ett leende på mina läppar. Jag känner mig utvilad och glad. Människor runt mig märker mitt nya positiva jag och gläds med mig.

Jag har nått min trivselvikt och trivs bra med det. Jag kan nu beundra min spegelbild och vara stolt över vad jag åstadkommit. Jag har shoppat nya kläder som passar mig. Jag har tagit ner den blommiga lådan i garderoben med kläder som numera passar mig och jag bär dem med stolthet.

En middag eller lunch med grönsaker smakar godare och godare. Iskallt vatten dricks det ordentligt av, som är en riktig törstsläckare.

Jag mår mycket bättre, är gladare och friskare. Jag trivs med mig själv och med tillvaron.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0