Kamera och program

Det var lite positiv respons på mitt inlägg där jag undrade om det fanns intresse att läsa om vad jag använder mig av för kamera och redigeringsprogram. Kul!

Kamera:
Jag använder mig faktiskt bara av en vanlig digitalkamera just nu. Fast en digitalkamera ska det bli i framtiden.
Fotar gör jag med en rosa Canon IXUS 95, som jag tycker tar väldigt bra foton för att vara en digitalkamera. Jag anvvänder mig mest av inställningen för barn och djur, även när jag fotar annat, för det minimerar risken för suddiga foton.



Redigeringsprogram:
Det program jag använder mig mest av är Lightroom 3. Tycker helt klart att det är det bästa och mest lättanvända programmet. I alla fall som jag har testat. Det funkar för redigering av foton; beskära, reducera röda ögon, ändra ljus, svärta, skärpa mm.




Photoshop Elements använder jag inte så jättemycket för att redigera foton utan blir mest när jag ska göra headers här till bloggen. Men nyligen har jag upptäckt en funktion i programmet (bland annat att ändra molnen) så kommer nog användas mer framöver! Det jag gillar med Elements är att det är mer nybörjarvänligt än vanliga Photoshop, som jag aldrig lyckats lära mig.



Det tredje programmet jag använder är LooksBuilder. Där går det att ändra en hel del på ett foto, som att lägga till ljus, göra bilden suddig på ett ställe på fotot, ge ett foto en drömlik känsla och mycket, mycket mer!



Det kommer att komma fler inlägg om de olika programmen. Där går jag mer in på vad man kan göra och jag kommer även att lägga upp före- och efter-bilder.

Använder du kanske något annat program som du kan tips om?

Kommentarer
Postat av: nathalie

superfin blogg finis! ♥ kika in min o säg vad du tycker;) kramkram

2011-09-14 @ 15:29:52
URL: http://kstew.devote.se
Postat av: ZOOFIE: Sveriges största musikblogg

Åh, jag kan verkligen inte med Lightroom. Skulle vara kul att kunna, dock!



Jag slår vad om att du är grymt sugen på att tävla om en Ziperall! Kika in på min blogg och var med och tävla! Kram

2011-09-16 @ 19:46:56
URL: http://zoofie.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0