In case of emergency

När jag var på väg hem från apoteket så tänkte jag: Varför inte ett inlägg om lite vad man behöver ha hemma i "sjukvårdslådan"? Kommer inte bara ta upp vad man kan behöva så här i förkylningstider utan även annat.



• Plåster - helst sådana man klipper till själv eftersom det är skonsammast mot huden.
• Sårdesinfektion (t.ex. klorhexidin) - speciellt bra vid skrubbsår, men även andra sår då det finns risk för infektion.
• Suturtejp - vid mindre djupa sår som ej behöver sys. Onödigt att åka till akuten om man inte behöver. Hålla bara koll på att inget tillstöter.
• Kompresser - behövs vid sårrengöring och kan även användas som tryckförband vid små sår.
• Tryckförband - behövs vid akuta och livshotande blödning tills ambulansen kommer.
• Bandage - en lätt stukning som inte behöver kollas upp av läkare behöver stöd från ett bra bandage.
• Värktabletter - ha gärna flera olika som t.ex. pamol (alvedon) och ibumetin (iprén). Visste du förresten att genom att ta en tablett av varje (1 med paracetamol och 1 med ibuprofen) så får du en bättre effekt mot värken? Även bra att ha en gel hemma som t.ex. zon. Bättre att skona magen om du har ont i t.ex. ett knä.
• Nässpray - testa dig fram vilken som passar bäst för dig. Kanske det räcker med en vanlig koksaltlösning? Det bästa är dock att använda kortisonspray i stället för vanlig nässpray eftersom den tar bort inflammationen istället för att bara vidga som t.ex. otrivin gör. Dock brukar jag använda båda när jag är förkyld, men då bara när jag ska sova. Använd då gärna nozoil samtidigt eftersom kortisonsprayen ger sköra slemhinnor och ihop med vanlig nässpray kan man få sår i näsan.
• Halstabletter - vanliga halstabletter är jättebra att ha hemma, men se till att även ha bakteriedödande halstabletter som t.ex. Strepsil.

Har jag glömt något? Berätta!

Kommentarer
Postat av: Mathias

Instruktion(er) på t.ex. HLR, termometer, sax och andra "instrument"... :)

2011-11-06 @ 00:46:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0