Core

Det bästa jag någonsin börjat med när det kommer till träning så är det core.

Det innebär att man tränar bålen, dvs rygg och mage. Det är det viktigaste man kan träna eftersom man kan få mycket problem med värk om man har försvagade bålmuskler. Det hjälper inte heller att bara träna mage eller rygg. Både är lika viktiga eftersom det ger en styrka och stabilitet runt om.



Effekter av att träna upp musklerna runt bålen genom core:
§
Smidigare kropp
§ Bättre hållning
§ Ökad fettförbränning
§ Skadeförebyggande
§ Ökad styrka
§ Stabilitet
§ Minskad risk för smärta i nedre rygg

Mina egna erfarenheter av core:
Jag kan säga att jag hade lite förutfattade meningar om core, eller om gruppträningar i allmänhet. Trodde att det skulle vara tråkigt, att jag skulle vara alltför medveten om alla andra och att jag skulle tycka det var pinsamt att inte klara lika mycket som "alla andra". Men jag blev positivt överraskad! Det var faktiskt rätt kul och jag kände att jag faktiskt pushade mig själv lite extra på grund av att det var gruppträning.
Innan jag började med core så hade jag mer eller mindre jämt en molande värk i ryggen, framför allt i övre delen av ryggen, från nacken. Jag hade också problem med domningar i ryggen. När jag började köra core regelbundet så försvann domningarna och med värken är det mycket bättre också.

Jag kan verkligen rekommendera dig att testa om du har problem med rygg och nacke, om det nu inte beror på en skada, då ska du så klart rådfråga en läkare innan så du vet vad du kan och inte kan göra!

Kommentarer
Postat av: Linn

hejsan! suuuper fin blogg! kolla gärna in på min och följ mig gärna via bloglovin :) <3



ha det bästa och tack! <3

2011-08-19 @ 11:53:53
URL: http://lilso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0