♥ Hemmagjord ljus kola - recept ♥

Fick önskemål av en läsare att jag skulle lägga upp receptet på kolan jag var med och gjorde i helgen. Självklart kan jag göra det!

Ljus kola

3 dl grädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
50 g smör
2 msk honung
100 gram ljus choklad (jag använde mig av Marabou's mjölkchoklad)

Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka massan till 120° och rör i smör och honung och låt koka i ytterligare 2 minuter. Finhacka chokladen. Tag av kastrullen från värmen och rör i chokladen. Rör om tills den smält och häll upp smeten i en form på ca 20x30cm. (Ha bakplåtspapper i botten av formen med lite olja på.) Låt svalna och skär i bitar. Klipp bakplåtspapper i bitar och använd som kolapapper. Förvaras svalt.



Kommentarer
Postat av: emelie

Åh. Shit va gott det såg ut! Måste baka nu!!!:-):-)

2010-11-30 @ 12:09:22
URL: http://emeliied.blogg.se/
Postat av: Matilda

tack! hur gott som helst verkar det! måste testa detta väldigt snart :D

2010-12-02 @ 11:27:49
URL: http://twinturbot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0