♥ My addiction ♥

Dags för ny kategori som kommer att handla om min kamp mot godisberoendet. Ja, jag säger beroende just för att det är det det är. Många säger: "du kan väl hålla dig till en gång i veckan". Nej, det kan jag inte! Lika lite som en alkoholist klarar av att ta en drink i veckan. De förstår helt enkelt inte att ett beroende är ett beroende oavsett vad det gäller. Kanske för att så många använder uttrycket när det egentligen inte riktigt menar det?

Vad klassas egentligen som ett beroende? Enligt mig är det när suget efter det man är beroende av säger till en att man inte kan klara sig utan det och även när man försöker dölja det beroendet. När man får abstinensbesvär när man försöker sluta, då är man beroende!



Jag har levt med det här beroendet i många år nu och jag lyckades faktiskt att hålla upp ett helt år. När det året gått så var jag naiv nog att tro att det "försvunnit" helt magiskt. Att jag kunde gå över till att unna mig det då och då. Det gick inte alls! Innan jag hann blinka så var jag tillbaka där jag började, dvs godis varje dag.

Nu har jag fått nog! Innan var det en del av mig som ville ha godiset, som inte var redo att släppa taget om beroendet. Nu har jag fått nog och vill sluta till 110%.

Det här är första dagen utan och än så länge har det gått bra även om suget så klart finns där. Fast jag vet att de kommande dagarna kommer att vara värst, så det är bara att hålla ut!




Kommentarer
Postat av: Fru Nilsson

Duktig du e´! Jag är också godisberoende, och läskberoende och matberoende och... ja du fattar. Tror att jag ska ta tag i dieten varje dag men det går väl sådär. :) Brukar kalla mig själv chocolat (läs tjock och lat) iblad trivs jag med mig själv ibland inte.

Ha det bra.

2010-08-09 @ 19:11:38
URL: http://uddebo.bloggsida.se
Postat av: Anja

jag var också sjukt godisberoende förr. Men ända sedan jag började äta LCHF försvann suget på nolltid!

2010-08-09 @ 20:28:58
URL: http://wezza.webblogg.se/
Postat av: Sandra

Fin blogg! :)

Jag håller med dig om det där om beroendet. Många använder det vid fel tillfälle, för många gånger!

2010-08-09 @ 20:51:48
URL: http://sandrachristinajohansson.blogg.se/
Postat av: Marthe Eide

Så fin blogg! :-)

2010-08-09 @ 21:22:38
URL: http://martheeeide.blogg.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0