♥ Det mentala rummet ♥

Eftersom jag förmodligen kommer att vara ganska upptagen med min sjuka katt idag, så passar jag på att lägga in ett inlägg från min förra blogg om det mentala rummet.



Vid avslappning så talar man om något som kallas för det mentala rummet. Det är där du hamnar när du är riktigt avlappnad. Där är du fri att vara dig själv och låta dina känslor få flöda fritt. Det behöver inte vara just glädje eller lugn du känner i det mentala rummet utan det kan också vara ett ställe där du kan bearbeta t.ex. sorg.

Så vad innehåller då det mentala rummet?
Det är olika för alla vad som finns i det mentala rummet eftersom det faktiskt är olika för oss alla vad som gör oss lugna och trygga. Vad som är en rofylld plats för en person kanske inte är det för någon annan.

Det ska dock innehålla dessa tre punkter:
♥ En energikälla - t.ex. sol, eld, ljus, vattenfall m.m.
♥ En bekväm plats - t.ex. vilstol, säng, strand m.m.
♥ Något stort att "skriva på". Med det menar jag t.ex. sandstrand, himmel m.m., bara fantasin sätter gränser. Detta används vid affirmationer, dvs när man försöker ex. bryta vanor genom att föreställa sig resultatet. Jag kan ge er ett exempel: "Skriv" "Det är underbart att vara godisfri" på stenen, i sanden eller vad ni nu har i ert mentala rum. På så vis kan man säga att man programmerar om hjärnan till något man vill åstakomma. Läraren jag har i stresshantering & personlig utveckling slutade röka på det här sättet, så det fungerar.

Jag hade hittat mitt mentala rum redan efter att ha gjort avslappningen några gånger och det var innan läraren ens hade börjat tala om det här med mentala rum.

Så här ser mitt mentala rum ut:
Ett vattenfall med en ganska stor pool (eller vad man ska kalla det) nedanför. Runt omkring finns det stora stenar på sina ställen och precis bakom vattenfallet finns det en avsats i själva berget där man kan sitta. Runt omkring finns det mycket grönska. Alltid när jag hamnar där så flytter jag omkring på rygg i en lång, tunn klänning. Ibland skiner solen och ibland är det mörkt.

Har du ett mentalt rum? Hur ser det i så fall ut? Om du inte har det, hur tror du att det skulle se ut?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0