♥ Personlig handlingsplan ♥

För inte så länge sedan så skrevjag ett inlägg om personlig handlingsplan, eftersom jag skulle göra två stycken till kursen Stresshantering & personlig utveckling. Nu har jag gjort klart mina två handlingsplaner, så jag tänkte visa den jag ska börja med först så kan ni få en bättre idé om hur man kan göra.


Område: HÄLSA

Mål:
♥ Gå ner i vikt 
♥ Bli piggare och få mer energi
♥ Må bättre

Vägen dit:
♥ Sova 7-8 timmar per natt och ha regelbundna tider
♥ Dricka mer vatten - minst en liter till att börja med
♥ En lugn promenad varje dag tills jag kan börja träna
♥ Avslappning 6-7 gånger per vecka
♥ Äta mer grönsaker
♥ Minst en frukt per dag
♥ Äta en ordentlig frukost - t.ex. havregrynsgröt eller fullkornsbröd
♥ Läsk max en gång per vecka
♥ Äta så lite sötsaker som möjligt, så som godis, fika, glass läsk

Konkreta exempel, utvärdering
♥ Jag blir piggar, tack vare att jag sover ordentligt
♥ Jag dricker ett stort glas vatten till varje måltid
♥ Jag tar en lugn promenad varje dag på ca 30 minuter
♥ Tack vare avslappningen minskar jag stressen ännu mer
♥ Om senast ett halvår har jag gått ner 10 kilo och nått min trivselvikt
♥ Jag kommer, förutom vikten, ha tappat centimetrar runt bland annat midjan
♥ Jag håller mig borta från godiset och lyckats ha beroendet under kontroll

Start- och slutdatum
1 juni 2010 – 31 oktober 2010

Belöning:
När jag nått mitt delmål på 5 kilos viktnedgång ska jag färga håret. När jag däremot nått mitt slutmål så shoppar jag ny kläder och unnar mig ett besök hos frisören.

Målprogrammering:

Jag kommer i säng i tid och sover mina timmar. När klockan ringer nästan studsar jag upp ur sängen med ett leende på mina läppar. Jag känner mig utvilad och glad. Människor runt mig märker mitt nya positiva jag och gläds med mig.

Jag har nått min trivselvikt och trivs bra med det. Jag kan nu beundra min spegelbild och vara stolt över vad jag åstadkommit. Jag har shoppat nya kläder som passar mig. Jag har tagit ner den blommiga lådan i garderoben med kläder som numera passar mig och jag bär dem med stolthet.

Jag är numera godisfri och beroendet är under total kontroll. Trots godisdoften vid smågodiset så går jag bestämt förbi.

Jag äter minst en frukt om dagen och jag tycker faktiskt att det smakar mycket bättre än godis och en middag eller lunch med grönsaker smakar godare och godare. Iskallt vatten dricks det ordentligt av, som är en riktig törstsläckare.

Jag mår mycket bättre, är gladare och friskare. Jag trivs med mig själv och med tillvaron.


Kommentarer
Postat av: PinkieLaady

sv; Läste din handlingsplan nu och jag blev verkligen motiverad att klara detta :D jag äter ju efter en ganska extrem diet just nu, men det är mest för att jag ska kunna minska mina portioner eftersom magen anpassar sig. Ska sedan gå över till nåt vettigare :) jag har haft ett väldigt behov av sötsaker tidigare men tro det eller efter bara 3 dagar så känner jag ingeting, äter det jag ska enligt schemat. Tror det är zink som gör detta då det ska minska sötsuget och även göra så man känner sig mättare. Förutom dieten så äter jag vitaminer eftersom jag kanske inte får i mej allt.

2010-06-09 @ 17:56:28
URL: http://pinkielaady.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0