Hemmagjord GI-müsli

Jag lovade ju recept på den hemmagjorda müslin jag gjorde häromdagen och det måste jag ju så klart hålla!
 

Hemmagjord müsli

 

Ingredienser

·        2 msk rapsolja

·        ½ msk flytande honung

·        1 msk kanel

·        5 dl havregryn

·        5 dl rågflingor

·        ½ dl krossade linfrön

·        ½ dl sesamfrön, skalade

·        ½ dl solrosfrön

·        1 dl pumpafrön

·        100 g hasselnötter, grovt hackade

 

Tillagning

1.    Blanda olja, honung och kanel

2.    Lägg havregryn och rågflingor i en rymlig bunke och häll över oljan.

3.    Rör om väl och bred ut blandningen i en långpanna med bakplåtspapper i botten.

4.    Rosta i mitten av ugnen på 225 graders värme i 10 minuter. Rör om några gånger under rostningen.

5.    Låt kallna och blanda sedan i övriga ingredienser.

6.    Lägg i en burk med tätt lock.

 
 
Man kan även ha i lite torkad äpple, men jag valde att utesluta det. Istället kan man välja ha i lite färska bär eller torkade med för den delen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0