Handlingsplan - godis

Nu under kvällen så har jag suttit och gjort upp en handlingsplan. Jag tyckte att det var en bra idé nu när jag slutade äta godis idag att sätta upp lite delmål bland annat. Dock har jag inte kommit på några bra och konkreta belöningar så det kommer att fyllas på under tiden. Har du några förslag på belöningar så hojta gärna till!




Område: Sockerberoende

 

Mål:

• Inte äta något godis alls
• Endast fika, läsk eller annat med mkt socker 1 gång per vecka

• Få mer energi

• Slippa de häftiga svängningarna i blodsockret

• Må bättre

• Få ett bättre immunförsvar

 

Delmål 1: en vecka utan godis

Delmål 2: två veckor utan godis

Delmål 3: en månad utan godis

Delmål 4: tre månader utan godis

Delmål 5: ett halvår utan godis

Delmål 6: ett år utan godis

Delmål 7: två år utan godis

Delmål 8: tre år utan godis

Delmål 9: fyra år utan godis

Delmål 10: fem år utan godis

Slutmål: resten av livet utan godis

 

Vägen dit:

• Tänka jag VILL INTE istället för jag får inte

• Äta en ordentlig frukost

• Läsk max en gång per vecka

• Träna regelbundet för att få lyckohormoner på det sättet istället

• Äta krom-tabletter för att minska sötsuget

• Äta bär och frukt som snacks istället för godis

• Prata med någon som stöttar mig när jag behöver det

 

Konkreta exempel, utvärdering:

• Godiset blir inte lika tabu när jag säger VILL INTE iställer gör jag får inte

• Blodsockret får en bra start i och med frukosten

• Jag håller mig till läsk en gång i veckan

• Jag är piggare och gladare tack vare träningen och använder då inte godis som tröst

• Sötsuget är under kontroll tack vare krom-tabletterna

• Bär och frukt är mycket godare än godis

• Jag ringer någon när jag känner att jag behöver det istället för att ge efter för sötsuget

 

Start-slutdatum:

1 november 2011 - resten av livet

 

Belöning:

• När jag klarat av del mål 1 ska jag färga håret
• När jag klarat av delmål 2 ska jag köpa mig ett nytt läppstift

• När jag klarat av delmål 3 ska jag

• När jag klarat av delmål 4 ska jag

• När jag klarat av delmål 5 ska jag

• När jag klarat av delmål 6 ska jag ut och fira

• När jag klarat av delmål 7 ska jag

• När jag klarat av delmål 8 ska jag

• När jag klarat av delmål 9 ska jag

• När jag klarat av delmål 10 ska jag


Kommentarer
Postat av: Matilda

superbra inlägg !!! :):)

jag ska försöka fundera ut belöningar, vet inte hur du är när det gäller att shoppa, men du kanske kan belöna dig med att få köpa någon fin tröja eller någon film och såna saker :)

har kommit på en till sporre när det gäller att sluta äta godis, man kan spara VÄLDIGT mycket pengar !! så något mål längre fram kan du kanske slå till på någon resa eller liknanade :):)

2011-11-09 @ 12:25:53
URL: http://twinturbot.blogg.se/
Postat av: hanna

Du är så bra :) Extremt bra skrivet. Jag tänker bara på den punkten där du skrev att frukt är godare än godis...luras du eller tycker du så;) Annars kanske du kan klämma in något annat där;) Jag föreslår att ett av delmålen ska vara att få köpa ett par nya skor eller en väska/liknade som du verkligen har velat ha! Kram och lycka till!

2011-11-09 @ 16:02:51
URL: http://hannalillilinnea.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0