The last day before my new life

Imorgon är tanken, nej jag SKA börja mitt nytt liv! Jag vill verkligen ta itu med allt vad vikt, kost och sockerberoende heter. Därför kör jag igång med en ny kost imorgon, den s.k. Dukan-kosten. Den är indelad i fyra faser där den sista är för resten av livet. Det är alltså INTE endast för att gå ner i vikt. Vad de olika faserna innebär kommer det ett inlägg om imorgon.

Varför gör jag då detta? Gå ner i vikt är en av orsakern eftersom risken för olika följdsjukdomar som diabetes och hjärt- kärlsjukdomar ökar när man har en övervikt, oavsätt hur stor den är. Dessutom så tär det på lederna (framför allt knän) att gå omkring med för mycket vikt.

Sedan jag gick ur gymnasiet, för 9 år sedan, så har jag gått upp cirka 12 kilo och det är inget jag trivs med. Att jag inte trivs med extrakilon och att kläderna inte sitter lika bra längre är en sak, men jag vill bara känna mig som mig själv igen. Jag vill känna igen personen som tittar tillbaka på mig i spegeln, för utseendemässigt så ser jag fortfarande mig själv som jag gjorde då, cirka 12 kilo lättare, medan spegelbilden talar en helt annan historia.

Jag vill ändra mina vanor medan jag "bara" har 12 kilos övervikt. Eftersom jag har generna emot mig (har personer i min familj och nära släkt som har övervikt/fetma) så vill jag stoppa viktuppgången innan det blir svårare att gå ner.

Den här kosten ska även ta bort sockersuget, vilket är en stor fördel för mig i och med mitt sockerberoende. Detta är nog den främsta anledningen till att jag vill testa på den här kosten. Jag vet att i takt med att jag inte kan stå emot (framför allt) godiset så ökar även kilona och även risken för att utveckla typ 2 diabetes. Något som jag verkligen vill förhindra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0