♥ Tips på hur du övervinner godisberoendet! ♥

För er som följer min blogg vet att jag under en lång tid kämpat mot mitt godismissbruk. Men nu när jag faktiskt lyckats vara godisfri i hela tre veckor, så tänkte jag dela med mig av lite tips. Nu kanske ni tänker att tre veckor inte är någon lång tid, men för mig som inte klarade mig en enda dag utan godis så är det en enorm prestation.

Motivation - detta är självklart jätteviktigt för är man inte motiverad så lyckas man inte heller! Man måste verkligen vilja sluta till 100%, det räcker inte med 99,9 %!

Spara kvitton - jag hade själv svårt att hitta motivationen och misslyckades gång på gång på gång. Till slut kom jag på idén att spara alla kvitton under en månad för att se hur mycket pengar jag egentligen lade på godis och resultatet gav mig en chock. En sådan pass stor chock att jag tappade allt sug för godis!

Frukost - en bra frukost är viktigt för att hålla godissuget borta eftersom det hjälper till att hålla blodsockret stabilt.



Regelbundna måltider - för att hålla blodsockret jämnt, och därmed hålla suget borta, så är det viktigt med regelbundna måltider.

Frukt och bär - när man ska bryta ett beroende/missbruk så är det mycket lättare att göra det genom att byta ut det mot något annat. Frukt är perfekt att ersätta godiset, nyttigt är det också!


Varför inte en fruktsallad istället för godispåsen på lördagskvällen?!


Något som jag tycker är jättegott är halvfrysta blåbär och hallon.

Nötter, pumpakärnor och solroskärnor - perfekt som mellanmål och att ha med sig i väskan. Utmärkt även som snacks framför tv:n. Men tänk på att nötter innehåller mycket fett, så håll dig till den rekommenderade "dosen" max en handfull per dag.




Rosta pumpakärnorna i stekpannan med aningen salt så blir de extra goda. Smakar lite som popcorn! 

Russin - Jättebra när sötsuget verkligen sätter in. Köp de små förpackningarna så passar de bra att ha med sig i handväskan.


Ni kanske har några bra tips att dela med er av? Jag tar tacksamt emot alla tips och är det riktigt bra så hamnar det på bloggen (med länk till eran blogg, så klart!).

Kämpar ni med ett godismissbruk, men saknar stöd från omgivningen? Hör gärna av er till mig, antingen via kommentar eller mail, så hjälper jag till så gott jag kan!

Kommentarer
Postat av: Allimac

Åh det var ju jättebra skrivet, jag länkar till det här!

2010-11-22 @ 20:55:07
URL: http://www.minbebis.com/blogg/allimac/
Postat av: Nathalie♥

Gud va söt blogg du har!

Btw. Allt bra ? KRAM :D

2010-11-23 @ 09:42:29
URL: http://nathaliele.blogg.se/
Postat av: Matilda

jag kämpar till och från, men jag har ställt in mig på att verkligen börja satsa i december/januari. nästa år ska bli ett nyttigt år för mig och min pojkvän! det är skönt att ha med honom på noterna också, för han vill också ändra på en massa saker. det är alltid lättare att vara två :)

2010-11-23 @ 10:23:04
URL: http://twinturbot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0