♥ Hypnos ♥

Till att börja med så vill jag bara säga att bara för att kursen är slut så innebär inte det att inläggen i den här kategorin kommer att sluta. Det kommer fler inlägg det lovar jag!

I veckan så berättade jag om mitt arbete jag hade till kursen. Nämligen hypnosterapi. Jag tänkte att ni, mina underbara läsare skulle få ta del av det.



Hypnos är ett sorts medvetandetillstånd, en trance kan man säga. Det finns tre olika nivåer - lätt, medeldjup och djup. När man är under hypnos så är man i det där gränslandet mellan vakenhet och sömn. Det man gör är att man framkallar ett annorlunda medvetandetillstånd där man är absorberad och koncentrerad inuti sig själv.

Många tror att man förlorar kontrollen över sig själv när man är under hypnos, men det är faktiskt tvärtom. Genom hypnos tar man kontrollen över sig själv. Många tror också att det är ett sorts sanningsserum som gör att man bara talar sanning, men så är det inte alls. Man kan både ljuga för sig själv och andra under en hypnos.



Vad använder man då hypnosterapi till? Jo, man använder det till olika fysiska och psykiska besvär. Exempel på det är: pesonlighet (t.ex. blyghet, självkänsla), fobier, beroende, tala inför folk, smärtkontroll, stress och mycket mer.

Varför det fungerar vet inte forskarna, men man tror att det påverkar det autonoma nervsystemet. Det är det som påverkar alla våra inre organ i kroppen.

Det man ska tänka på om man vill prova på självhypnos är att man först och främst ska vara motiverad och vilja påverka sig själv. Man ska se till att ha det ostört och bekvämt, vara avslappnad i kroppen. Det är viktigt att öva ofta och att ha en rimlig målsättning (dvs inte tro att det räcker med ett par gånger)

Jag har hittat tre sidor där man kan köpa hypnos-cd: familjeapoteket, vippon och pim. Pim har även i mp3-fil som man kan köpa och det blir ju mycket billigare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0