♥ Vad är stress? ♥

Snart ska jag dra iväg till lektionen för stresshantering & personlig utveckling och vad passar inte då om ett inlägg där jag tar upp lite olika saker om stress. Nämligen vad stress sätts igång av, tecken på stress och vad som händer i kroppen. (Det här är ett inlägg från min gamla blogg, så en del känner säkert igen det.)

Negativ stress sätts igång av:

*
Olustkänslor i olika situationer
* Upplevelsen av att inte kunna påverka
* Kärnslan av otillräcklighet
* Dåligt självförtroende
* Ensamhet som inte är självvald
* Alla upplevelser av fara/hot - utifrån, från tanken eller/och kroppen


Tecken på stress i kroppen:

* Spänningar och huvudvärk
* Dåligt minne
* Magkatarr och andra magproblem
* Sömnsvårigheter
* Allergier och eksem
* Ofta sjuk på helger och första semesterveckan


Tecken på stress i känslor och beteenden:

* Känsla av otillräcklighet
* Rastlöshet, kan inte varva ner
* Svårt att lyssna på andra, blir snabbt uttråkad
* Gråter lätt och orkar inte med ytterligare krav
* Är lättirriterad och arg


Vad händer i kroppen?:

* Stresshormon i blodet
* Ökad puls
* Höjt blodtryck
* Snabbare och grundare andning
* Ökad muskelspänning
* Skärpt syn och hörsel
* Dämpad matsmältningsprocess
* Dämpad sexualfunktion

Kommentarer
Postat av: simone

uscha, stress är min bästa vän ^^

2010-04-06 @ 17:12:59
URL: http://fattybom.se
Postat av: FOTOGRABBEN.SE

stressad är jag oftast :/

2010-04-06 @ 21:51:26
URL: http://FOTOGRABBEN.SE

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0